Selvværd.
"Du duer da heller ikke til noget"
Hvilke følelser vækker det i dig, at læse ovenstående sætning? 
Kryber du sammen, selvom du måske sidder alene i stuen? 
Hvad kommer du til at tænke på, når du læser den?
 
Lad mig lige slå fast med det samme: Lavt selvværd er ikke noget, DU er skyld i. 
Mennesker er ikke født med lavt selvværd. Lavt selvværd er noget, der påføres/overføres af andre til dig.
 

Det kan være enormt svært at tro på dig selv, din egen værdi, når du hele tiden, får at vide alt det du ikke kan, gør forkert og lign.

 

Det kan være rigtig svært at tro, at  lige præcis du har en værdi for dig selv og/eller omverdenen, og det kan være svært at få øje på, hvad det er, du kan bidrage med.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sammen med dig, hjælper jeg dig, når det bliver svært. Jeg holder dig i hånden hele vejen og går ved siden af dig. Uanset hvilken baggrund du har, om du er vokset op med fulde forældre; du har været udsat for partnervold -psykisk/fysisk eller noget andet; jeg går vejen sammen med dig. 

Gennem et forløb på 5 eller 8 uger, kigger vi på, hvor din stopklods er. Hvor er det, du ikke føler dig god nok. Hvor er det, du mener, du kan gøre bedre.  Hvor ligger årsagen til dit lave selvværd. 

Vi kommer rundt om negative handlemønstre, vi kigger kærligt på din opvækst og vi finder dine ressourcer, så du kan leve det liv, du ønsker.Et liv hvor du er tilstede med positivt fokus på nutid og fremtiden.

kyaw-tun-2HrxgCa6Yq8-unsplash.jpg
3 tegn på lavt selvværd
 
 1) Du "samler på" erindringer om fiasko eller ting,  du ikke har gjort godt nok.
Du bruger ofte situationer, hvor du selv syntes, du sagde eller gjorde noget dumt eller fjollet, til at "slå dig selv oveni hovedet"
Du tror selv, du ikke kan finde ud af tingene på egen hånd. 

 

 2) Du lytter mest til den indre kritiker og overhører den gode.
Du lytter til den stemme, der taler dårligt til dig om de opgaver, du udfører. Det bliver aldrig helt godt nok til stemmen. Den siger du altid kan gøre det bedre.

 3) Du bortforklarer komplimenter og ros og fremhæver i stedet andres deltagen. 
Når nogen siger, at din bluse er pæn, skynder du dig at komme med en  forklaring om, at den fandt du i Genbrug til 20.- kr., eller du siger, at den er en gammel sag. 
Eller hvis din veninde siger,"det var dog en lækker mascara du har på i dag. Den får virkelig dine øjne rammet usandsynligt smukt ind", fremhæver du  butikken, hvor du har købt den, i  stedet for. 
Læs mere om tegn på lavt selvværd her

3 tips till et bedre selvværd
 
 1) Skriv taknemmelighedsdagbog hver aften
Det kan være du ikke lige kan se, at der er gode ting i dit liv.
De er er der. Når du skriver taknemmelighedsdagbog, så tæller alt. Og jeg mener alt.
Sæt pris på du har tag over hovedet, du har en seng at sove i, du ser en solopgang, du har tøj at tage på, du har familie/venner gode naboer, du trækker vejret osv osv.
At skrive taknemmelighedsdagbog behøver ikke være noget med pomp og pragt.
Sæt pris på de gode ting. For de er der. At få øje på det, kræver lidt øvelse.
Køb en kina-bog og hav den liggende ved din seng.
Hver aften inden du lægger dig til at sove, går du dagen igennem i hovedet og skriver 3-5 ting i bogen, som gjorde dig glad.
Gør det i 3 ugers tid og læg nøje mærke til at dit selvværd er blevet højere.

 

 2)  Ryd op i dit liv 
Vejen til et godt selvværd ligger i de små ting, såsom at rede din seng hver dag, tage opvasken. Få ryddet op.
Kort sagt; få ryddet op og ud i dit liv. Flyt rundt på møblerne, smid det ud du ikke skal bruge og vær hård samt ærlig😊
Køb evt bogen "Ryd op i dit rod med Feng Shui" af Karen Kingston og tag et rum ad gangen.
Køb nyt, mal væggen, køb en plante du kan hygge om. Forandring er godt og du skal have hjernen med, for det er den der fodrer dig med alle de dårlige tanker, du har om dig selv.

 3) Tilgiv dig selv
Alle laver fejl. Alle siger dumme ting og sårer andre mennesker. Lad være med at dunke dig selv i hovedet, over noget du fik sagt.
Tilgiv dig selv for at lade andre behandle dig på den måde OG tilgiv dig selv for at give dem lov til at behandle dig på den måde.
Tilgiv dig selv, at du behandlede andre på en måde, du ikke i dag kan stå inde for.
Og bed dem -evt i tankerne- om at tilgive dig din uvidenhed på tidspunktet. 
For nu ved du hvilke konsekvenser dine/deres handlinger har.
 
Hvis du taler med dem, vil de sikkert ikke en gang kunne huske det.
Så hvorfor holder du fast i det?

.

.

.